Natursnokarna 2005-2010

Snokarna vintervandrarSnokarna på vintervandring

Askersund har haft mycket aktiva natursnokar. En söndagsförmiddag i månaden samlades snokarna vid snoklägret i hembygdgården. Våra Storsnokar vill söka nya stigar och tyävrr har vi inte funnit några som vill gå i gamla väl upptrampade snokstigarna. VI hoppas naturligtvis att någon vill fortsätta. Efter fem års verksamhet så finns det ett fungerande program att följa.

Natursnokarnas filosofi –  är att barn och vuxna lär tillsammans i naturen

2005 började Natursnokarnas verksamhet. Träffarna har varit flitigt besökta, ofta ett-30-40 tal personer. Natursnokarna i Askersund har fått mycket uppskattning – långt utan för sta´n!

Verksamheten har sin samlingspunkt i hembygdsparken. Naturskyddsföreningen har ett aktivt samarbete med Norra Vättersbygdens hembygdsförening.

Snokarna träffas regelbundet en söndagsförmiddag i månaden. Samlingsplats är snokläget  I Hembygdsgården.

Här får barn och vuxna uppleva stora och små äventyr i naturen tillsammans med andra nyfikna snokar.Du behöver inte kunna någonting om natur och miljö för att vara med. Det är barnen som blir experter när de snokar rätt på hur saker ser ut, och vad det är, hur det det fungerar och hur allting hänger ihop

Det enda du som vuxen behöver tänka på är att ni har med en god matsäck och att barnen (och vuxna) har kläder efter väder. OBS Alla barn måste ha en ansvarig vuxen med sig.