Ute i naturen

2013 året då det är inne att vara ute!  Varför inte fortsätta med att vara ute även  2014! Häng med naturguiderna ut i naturreservaten i länet.  Här finns en mångfald av naturtyper att besöka – från ljusa rikblommande ängar i Tjälvesta till mörka urskogsområden i Tiveden. I Askersund-Laxå finns naturguiden David Tverling.  Har du möjlighet så följ med honom och du får en naturupplevelse utöver det vanliga.

Vill du följa årstiderna från soffan –  då är  jourhavande biolog på Riksmuseet ett bra tips!  Den 11 maj förra året var jourhavande biolog ute på spaningen i blåbärsriset som blommade för fullt.  Jourhavande biologi rapporter

Naturreservat

Bild med röda näckrosor FagertärnDe röda näckrosorna i Fagertän är  världsberömda!

Naturreservat vid Norra Vättern/Tiveden Här finns länkar till mera information om olika reservat. Det finns många utflyktsmål att välja mellan

I Askersunds och Laxå kommuner finns många naturreservat. Länkarna här går till länstyrelsens hemsida för naturreservat i Örebro län, där finns mycket information att ladda ned. Broschyrer finns också på turistbyrån i Askersund

Information om naturreservat i Askersunds kommun

Information om naturreservat i Laxå kommun

Här finns  många naturtyper representerade. Allt i från djupa urskogar  i Tivedns nationalpark till blommande ängar vid Tjälvesta.  De världsberömda röda näckrosorna  finns i ett av reservaten , Fagertärn, en lite skogssjö i Tiveden.   Runt norra änden av Vättern finns många naturreservat. Här finns natursköna områden för alla.

Handikappsanpassade naturreservat

I Örebro län  är det lätt hela familjen att komma ut i naturen i följande naturreservat:
Fagertärn
Garphyttan
Trystorp
Knuthöjdsmossen

Stigarna har breddats och jämnats till. Bänkar och bord passar till rulltstolsburna.  Här är lätt att komma fram med såväl barnvagn som rullator.