Natur och Trädgård i Tivedstorp

Söndagen den 25 maj  välkomnar vi till en Natur och Trädgårdsdag i Tivedstorp.

Gärdsgårdkurs på går hela dagen.  Föranmälan behövs för att delta i den.  I mindre format så skapar vi en inhägnad runt trädgårdslandet av sly.

Vi rensar bort sly och buskar i slåtterängen och får på köpet en inhägnad.
Är du riktigt morgontidig så bjuder Peter Hylmö på en vandring kl. 6.00.  ”Tusen fåglaröster”  låter i träden i runt TIvedsatorp. Det blir en kort vandring som avslutas med frukost för den som så önskar i Kaffestugan.  Kvällsmänniskor erbjuds en vandring kl. 20.30 och hör bland annat morkullan.

Det är alltid roligt att så frön. Det spirar och gror i köksfönster och växthus.  Så är det dags att plantera ut i trädgården och då upptäcker man att det är svårt att få plats med alla plantorna och en annan fundering – ska vi äta sommarsquash morgon middag och kväll!  Kom och byt, sälj eller köp och få variation i trädgårdslandet.

Av trä gjordes det flesta redskapen förr i världen, här i TIvedstorp var man väldigt bra på att lagga.  Idag så är det många som gör sin egen fågelholk.  Förhoppningsvis så kommer även Tord Gustafsson och visar holkar av alla de slag – från jattelika holkar för ugglor till mindre boningar för fjärilar och fladdermöss.   Trdägårdsmöbler av gammal modell visas.

I år ordnas många aktiviteter för barn.    Prova en tur med ponnyhästarna från  Grönelid.  Vi bygger biholkar och sätter bönor och ärtor i trädgårdslandet.
Vill du bara vara – lyssna på humlesurret, njut av tystnadens små ljud.  Se hur andra Inspireras av Tiveden.  Janne Rickard, fotograf från Laxå,  visar några foton från Tiveden i Gamla Kaffestugan.   Håkan Karlsson  uppvuxen i Ykullen finns numera i Karlskrona, men minns än hur  Ykullaån forsar fram.

Anna Bergström, keramiker och Jeanette Håkansson, glaskonstnär visar trädgårdskonst.

I Kaffestugan finns både mat och kakbuffé.

Natur & Ttädgård i Tivedstorp 25 maj