Vi vandrade till Rankemossen.

Vi var ett 30-tal  som  samlades vi OK macken för att slå följe med närnaturguiden David Tverling denna härliga vårmorgon.  Det var rätt så bullrigt där vi OK-macken, som ligger alldeles bredvid E-20. Full fart var det vid 10-tiden på lördagsmorgonen.  Kanske var det vårsolen som gjorde att så många var i farten.  Alla verkade på vägen någonstans – någon frågade efter vägen till Marinan,  båtsäsongen är ju här.  Ett par gycklare i höga hattar var på väg till Örebro där de skulle uppträda på styltor.  Ja, så var det alla vi som ville ut i den stora tystnaden.  Vi packade i hop oss bilarna och David tog ledningen på sin knattrade hoj.  Vi åkte 205:an mot Degerfors och efter en mil tog vi av till vänster. Nu bar det av rakt ut i vildmarken på en slingrande grusväg.  Vi åkte och åkte.  Så äntligen var vi då framme vid Bergslagsleden.  Bilarna parkerades .  Ryggsäck och kängor på! Tre hundar fanns med i sällskapet också.  De fyrbenta vännerna liksom de tvåbenta var glada att få sträcka på benen.  En del var avvaktande, andra alerta och nyfikna.    Här, där vi började vår vandring mot Rankemossen, hade det en gång legat ett torp, Bäckelid.   Efter kort promenad så kom vi fram till ett vårt första stopp – rastplatsen Bäckelid.    En underbar plats att stanna på.  Bäcken slingrade sig fram mellan träden.   Det porlade så fint.  Här fanns också en kallkälla.  Några provade att dricka vattnet.

Att vara ut med David i naturen är ett äventyr, man vet aldrig vad han har hittat på!   David  halade upp en borrmaskin och  därvid den stora tallen, stod  en påse barkbitar, några pappersark, och så en kniv.  Barkbåtrace skulle det bli.  Det var ju inte så många unga med på vandringen, men alla vi äldre blev som barn igen där vi täljde båtar av alla modeller. Vi tågade upp till bron över bäcken och släppte våra båtar! Flytförmågan var det inget fel på, men frågan är om man ska ha segel på en barkbåt?  Min egen båt den vände kölen upp och masten ned och flöt den iväg.  Nog kunde vi ha suttit där hela dagen och njutit av skogens alla ljud, men det var ju Rankemossen som var målet.  Så det var bara att packa ihop och streta iväg upp för backen.  Vi gick under tystnad. Det blir ofta så när man går i skogen alla kommer in i sin egen lunk.  Eller också var det jag lät de flesta passera för att kunna gå i egen takt och i egna tankar. Det gäller ju att hålla koll på fötterna bland stenar och rötter och spänger.

Tankarna for tillbaka till min förra vandring här,  den 1 april 2013,  då var jag med på en vandring för att lyssna till orrspel på Rankemossen.   Det var tidigt på morgon,  vid 4-5 tiden eller så,  kallt, snön låg halvmeter djup i skogen och så var det nattsvart.  En tant på  hariga benen!  Ingen aning om hur långt det var att gå.   Så mycket orrspel blev det inte  den gången, vi kanske prasslade och tisslade för mycket.  Det bär iväg uppåt hela tiden.  På ena sidan är det tätt bland tallarna och på den andra är det ljusare och glest mellan tallarna. Det är mossen som breder ut sig där.  Rankemossen är en högmosse och en del av ett större våtmarksområde.    Tänk, att det vattens som finns här slutligen kan bli en örebroares dricksvatten och kanske även en stockholmares!

På Predikarberget njuter vi under tystnad vår matsäck och ser ut över mossen, myren där det lär växa både fjällbjörk och hjorton.  Här är det verkligen största möjliga tystnad.  Hoppas att det så får förbli.  En oas för stressade storstadsmänniskor,  från när och fjärran.   En mil från den järnvägsstationen och den brusande E-20.  Varsamt ska vi bruka denna naturtillgång som finns i vår närhet och bjuda in folk att dela denna tystnad med oss.  Tystnad i dag är sällsynt och exklusiv!  Endast ett jättekast från Laxå,  finns det något  som många vill uppleva i dagens ständigt brusande, uppkopplade samhälle!  Vi som bor här i skogarna tänker kanske inte alltid på att det som är vår vardag,  för andra är en lyxvara.

Den 10 april, så guidar David igen , då är det dags att spana på orrar.
NA var med vår vandring,  här kan du läsa och se en vacker bild.

Här finns länsstyrelsens information  om Rankemossen
Bergslagsleden informerar också om omgivningarna.