Naturnatta

Inbjudan till Naturnatta

Natten mellan 5 och 6 juni går vi ut och njuter av försommarnatten.
Välkommen ut i den ljusa försommarnatten!
Det är nu före midsommar som allt är som vackrast.
Upplev naturen med andra nattugglor!
Filosofin bakom Naturnatten är att förmedla positiva upplevelser i naturen.
Det man bryr sig om vill man skydda.  Att uppleva naturen på natten ger en alldeles speciell känsla.  Ljuden är annorlunda eftersom flera av våra djur är aktiva just på natten. Det skymmer, men blir inte riktigt mörkt så här års.
Mer information kommer när natten närmar sig. Tidigare år har vi vandrat runt Fagertärn, besökt Kopparbergs äng, Tjälvesta ängar och 2013 stod Natursnokar för Naturnatta med en kvällsutflykt med kanot vid Starketorp.

Natt vid Fagertärn 5-6 juni 2009

Månsken över FagertärnNattvandrare vid Fagertärn

”Naturnatten” lockade 18 stycken att vandra runt Fagertärn. En vandring där sommarnatten sakta föll medan månen steg upp på himlen.

Strax före kl. 21.00 anlände vi till Fagertärn. ”Skulle vi bli ensamma på kvällsvandringen? Av antalet bilar att döma så var det några stycken som läst annonsen i tidningen. 18 stycken var vi som gjorde en annorlunda vandring runt Fagertärn.  En barnfamilj hade kommit ända från Kumla.

Vi börjde vår vandring genom skogen för att senare komma ut på den mera lättgångna järnsvägsbanken.  När vi passerade bron över våtmarken så gick det ett tranpar där. Tranorna struntade helt i att vi passerade.  En lom gjorde ett V över vattnet. Tystnaden var märkbar.  John-Ivar visade på knärotens lilla bladrosett.

Så samlades vi borden på parkeringsplats och åt vår matsäck.