Verksamheten år 2020

Verksamhetsberättelse 1 januari -31 december 2020 för Askersundskretsen

Styrelse har under året varit Åsa Wistrand, Margareta Widell, Elisabeth Lennartsson, Bernice Andersson, Emma Wren, Eva Sääv samt fram till årsmötet Ulf Allvin.

Mötesverksamhet: Styrelsemötet den 21 januari handlade om verksamhetsplan för året och sammanställning av år 2019. Årsmötet ska ske i samband med Earth Hour och Klädbytardag och ett program för Snokarna skickades ut till medlemmarna i ett färgtryck.

I början av mars kom Corona-pandemin och tvingade oss att flytta årsmötet till sommaren och ställa in klädbytardagen. Den 19 maj samlades styrelsen igen för att förbereda årsmötet, som vi beslutade skulle hållas på Hembygdsgården den 16 juni utomhus.
Ulf Allvin avgick som ordförande på årsmötet och ingen annan kunde hittas. Eftersom pandemin ännu pågick beslutades att övriga i styrelsen får försöka hålla liv i föreningen.

Den 7 juli kunde ett konstituerande styrelsemöte hållas med beslut om firmatecknare och andra uppdrag. 14 september fick vi ta beslut att
ställa in klädbytardagen som planerats till miljövänliga veckan, v 40. Istället beslöt vi om att var dag lägga upp ett miljötips på Facebook under veckan.
Under hösten genomförde länsföreningen en mötesdag på Tivedstorp där Elisabeth deltog. Varje krets har en från länets styrelse som har särskilt ansvar för ”sin” krets, vår ansvarige är Ina Knutsson.

Det har inte varit lätt att ha någon verksamhet detta år med den förutsättning som pandemin skapade med alla restriktioner. Riksorganisationen och länsföreningen har gjort insatser med digitala möten och föreläsningar, som medlemmarna kan vara med i. Bl a finns en skogsgrupp och en vattengrupp, som startat upp. Det kommande året bör det bli lättare efter att alla vaccineringar kan bli klara.

Natursnokarna har trots allt kunna hålla en del av sin planerade verksamhet.
Här kommer en rapport över snokarna i Askersunds verksamhet 2020:
9/2 Besök i Garpa gruva – Antal deltagare 4 barn och 6 vuxna
8/3 Snokarna utforskar Väderkvarnsbacken – Antal barn 6 vuxna 419/4
Vandring i Torpadalen – Antal barn 1, vuxna 2
17/5 Vår i Tjälvesta ängar – Antal barn 6, vuxna 6
23/8 Snokarna upptäcker skärgården – Antal barn 20, vuxna 20
13/9 Snokarna besöker en bondgård – Antal barn 15, vuxna 12
11/10 Snokarna utforskar grottor vid Vargaklämman – Antal barn 15, vuxna 12

Sen blev det Corona restriktioner och vi ställde in träffen till Harge uddar och den årliga ”Djurgranen”.
Vi tänker oss att utarbeta ett nytt program för 2021 så fort restriktionerna släpper helt. Vi kommer inte genomföra aktiviteter så länge det ställer krav på föranmälan, begränsning av antal deltagare e t c. Men vi står redo så fort restriktionerna släpper.

Slutord
Styrelsen har sett genom t ex FB-inlägg, att det är väldigt många som ”upptäckt” naturen i år, många naturreservat har besöksrekord. Detta är vi väldigt glada för. Med dessa ord tackar vi för 2020 och hoppas att det ska bli ett bättre nytt år.
Åsa Wistrand  Margareta Widell  Emma Wren  Elisabeth Lennartsson  Bernice Andersson  Eva Sääv